پنوماتیک و هیدرولیک و کاربرد آن
آشنایی با پنوماتیک(نیوماتیک)
پنیوماتیک
یکی از انواع انرژی هایی است که در حال حاضر از آن استفاده وافر در انواع
صنایع می شود و می توان گفت امروزه کمترکارخانجات یا مراکز صنعتی را می
توان دید که از پنیوماتیک استفاده نکند و در قرن حاضر یکی از انواع انرژی
های اثبات شده ای است که بشر با اتکا به آن راه صنعت را می پیماید.
پنیوما در زبان یونانی یعنی تنفس باد و پنیوماتیک علمی است که در مورد
حرکات و وقایع هوا صحبت می کند امروزه پنیوماتیک در بین صنعتگران به عنوان
انرژی بسیار تمیز و کم خطر و ارزان مشهور است و از آن استفاده وافر می
کنند.
خواص اصلی انرژی پنوماتیک به شرح زیر است:
عامل اصلی کارکرد سیستم پنیوماتیک هواست و هوا در همه جای روی زمین به وفور وجود دارد.
هوای فشرده را می توان از طریق لوله کشی به نقاط مختلف کارخانه یا مراکز صنعتی جهت کارکرد سیستم های پنیوماتیک هدایت کرد.
هوای فشرده را می توان در مخازن مخصوص انباشته و آن را انتقال داد یعنی
همیشه احتیاج به کمپرسور نیست و می توان از سیستم پنیوماتیک در مکان هایی
که امکان نصب کمپرسور وجود ندارد نیز استفاده نمود
افزایش و کاهش دما اثرات مخرب و سوئی بر روی سیستم پنیوماتیک ندارد و نوسانات حرارتی از عملکرد سیستم جلوگیر ی نمی کند.
هوای فشرده خطر انفجار و آتش سوزی ندارد به این دلیل تاسیسات حفاظتی نیاز نیست.
قطعات پنیوماتیک و اتصالات آن نسبتا ً ارزان و از نظر ساختمانی قطعاتی
ساده هستند لذا تعمیرات آنها راحت تر از سیستم های مشابه نظیر هیدرولیک می
باشد.
هوای فشرده نسبت به روغن هیدرولیک مورد مصرف در هیدرولیک تمیز تر
است و به دلیل این تمیزی از سیستم پنیوماتیک در صنایع دارویی و نظایر آن
استفاده می شود .
سرعت حرکت سیلندر های عمل کننده با هوای فشرده در
حدود ۱ الی ۲ متر در ثانیه است و در موارد خاصی به ۳ متردر ثانیه می رسد که
این سرعت در صنایع قابل قبول است و بسیاری ازعملیات صنعتی را می تواند
عهده دار شود.
عوامل سرعت و نیرو در سیستم پنیوماتیک قابل کنترل و تنظیم است .
عناصر پنیوماتیک در مقابل بار اضافه مقاوم بوده و به آنها صدمه وارد نمی شود مگر اینکه افزایش بار سبب توقف آنها گردد .
تعمیرات و نگه داری سیستمای پنیوماتیک بسیار کم خطر است زیرا در انرژی های
قابل مقایسه نظیر برق خطر جانی و آتش سوزی و در هیدرولیک انفجار و جانی
وجود دارد اما در پنیوماتیک خطر جانی به صورت جدی وجود ندارد وآتش سوزی
اصلا ً وجود ندارد و بدین دلیل در صنایع جنگ افزارسازی از سیستم تمام
پنیوماتیک استفاده می شود .
====================
خط کوفی
رنگ در معماری
مقدمه
رنگ یکی از اجزای اصلی در طراحی و ساخت مبلمان داخلی است. امروزه اهمیت صنعت مبلمان بعنوان یکی از مهمترین جلوه های معماری داخلی برای همگان روشن و آشکار است. طبیعی است که نوع طراحی و ساخت مبلمان در جنبه های مختلف زندگی انسان تاثیر عمیقی خواهد گذاشت. از این رو شناخت ابعاد مختلف طراحی مبلمان داخلی از جنبه روانشناسانه تا مسائل فنی و مهندسی کاملا ضروری به نظر می رسد و از میان مباحثی که در این بررسی شناخت آن لازم و اجتناب ناپذیر است. عامل رنگ است. رنگها زندگی را زنده می کنند. جاندارند و قابل لمس اند و به عنوان زبان دیداری احساسات انسان به کار می روند. رنگ و ترکیب های آن واکنش و احساسات مختلفی را در افراد بر می انگیزد. بعضی از رنگها احساس آرامش و برخی دیگر احساس هیجان می افزایند. بعضی حس اعتماد و تفاهم را زنده می کنند و برخی حس وحشت و ناامنی، به عنوان مثال در یک شرکت تجاری، با استفاده از رنگهای پخته و هماهنگ می توان محیط کار را چنان آراست که حسی از اعتماد و احترام را در مشتریان ایجاد کند و یا برعکس. اتاق انتظار یک پزشک را با به کار بردن رنگهای قرمز و نارنجی به محیطی بدل کرد که بجای حس آرامش، حس اضطراب و نگرانی را افزایش دهد.
بحث ما در این مقاله راجع به نوع و جنس مواد رنگها و کاربری آنها از لحاظ فیزیکی و شیمیایی نیست. بلکه قصد آن است که در مورد انتخاب صحیح نوع رنگ و ترکیب انواع رنگها با سایه های آن در محیط کار و زندگی صحبت کنیم. هر محصول و یا سازه تولیدی در انتها نیاز به رنگ آمیزی دارد که بسته به نوع مصرف و سلیقه استفاده کننده رنگ آن تعیین می گردد. چرا که نوع رنگ هر محصول خود نمایانگر نوع مصرف و مصرف کننده، مد، سبک خاص تولید، درجه اهمیت آن محصول و غیره می باشد. متاسفانه امروز این مساله مهم در صنعت مبلمان و صنایع چوب با بی توجهی مواجه گردیده است. بنابراین نیاز به شناخت رنگها، با توجه به اینکه همه ما خواسته و ناخواسته تحت تاثیر جاذبه رنگ ها هستیم در زندگی امروز بیش از پیش احساس می گردد. آشنایی با رنگ ها و ترکیب آنها نه فقط یک هنر است، بلکه علمی است جامع و گسترده که از قوانین ویژه ای پیروی می کند. قوانینی مانند: تضاد، هماهنگی، سایه روشن و … هماهنگی رنگ ها مثل هماهنگی نت های موسیقی است. همانگونه که ترکیب صحیحی از نت ها می تواند آهنگی گوش نواز بیافریند، ترکیبی از رنگ های مناسب و هماهنگ نیز می تواند یک اثر نقاشی و یا طرح گرافیکی چشم نواز خلق کند. به همین طریق یک طراح داخلی ساختمان نیز، هماهنگی فضای ساختمان را در هماهنگی رنگها با سایر اجزای ساختمان جستجو می کند. شناخت رفتارها، شخصیت ها و توانایی های رنگ بسیار پیچیده ولی قانونمند است. تنوع رنگها، سر به میلیون ها می زند. اما اگر بتوان این تنوع را دسته بندی و تحلیل کرد آنگاه این مجموعه بی شمار رام تر و قابل دسترس تر می شود. نکته دیگر آن است که تمامی رنگهای موجود در طبیعت در واقع از چند رنگ اصلی به وجود آمده اند که در جای خود به آن خواهیم پرداخت. ترکیب بندی های متفاوتی به صورت تک رنگ منوکروم، دو رنگ ، سه رنگ، و حتی چهار رنگ و … وجود دارد که شناخت کامل از تمامی این عوامل طراح را در پیشرو اهدافش یاری می کند. چرخه رنگ تعداد رنگها قابل شمارش نیست. اما تمامی رنگها از ترکیبی از سه رنگ اصلی آبی، زرد، قرمز و یا از این سه با یکدیگر می آفریند و یا به وسیله دو رنگ سفید و سیاه، روشن تر و تیره تر، یا زنده تر و مرده تر حاصل می شوند.
=========================
نور در معماری
مقدمه
از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر
معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود
اختصاص می دهد.درهنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم
دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به
عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصه های
نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت
در ساعات مختلف می شود. در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپرسیونیست ها
دیده می شود. هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک می کردند و در زیر
نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند. از مشخصات این سبک توجه به رنگ و
نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیاء مختلف در یکدیگر و تأثیر
رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خاص و ناب می شد.
نور و بشر
نور نماد عقل الهی و منشأ تمام پاکی ها و نیکی ها است و خارج شدن انسان از
تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد.
در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی، یعنی جایگاه نفس آدمی است
که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل در
معماری اغلب بناهای مذهبی ، نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر
و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع
های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است.
فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجداسلامی که با عنصر نور
مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند.انسان
در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از
اشیاء و احجام در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به
نوعی خلسه فرو می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در
درونش بیدار می شود.
دانستن روند بهره گیری از نور خورشید به اندازه
روند شکل گیری مصالح و یا شکل های مختلف زیربنائی ساختمان جهت طراحی بسیار
لازم می باشد.اولین تاریخی که ما از آن اطلاع داریم سده ی سوم هزاره چهارم
ق.م می باشدکه در آن زمان جهت کسب نور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در
دیواره های خارجی استفاده می کردند. در شهر سوخته از هزاره های سوم و دوم
ق.م از روی آثار خانه هایی که دیوار آنها تا زیر سقف باقی مانده بود می
توان استنباط کرد که هر اطاق از طریق یک در به خارج ارتباط داشته و فاقد
پنجره بوده اند، در دوره عیلام در حدود ۱۳۰۰ و ۱۴۰۰ ق.م نیز نمونه ای از
پنجره های شیشه ای بدست آمده که شامل لوله هایی از خمیر شیشه می باشد که در
کنار هم و در داخل یک قاب جای می گرفته و بطور حتم جهت روشن کردن داخل بنا
مورد استفاده بود.
=================
نیروگاه سیکل ترکیبی
مقدمه
نیروگاه چرخه ترکیبی نیروگاهی است که شامل تعدادی توربین گاز و توربین
بخار میشود. در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت
موجود در گازهای خروجی از توربینهای گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در
توربینهای بخار استفاده میشود. اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی
نباشد، گازهای خروجی آن، که میتوانند تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد دما داشته
باشند، مستقیماً وارد هوا شده و انرژی باقیمانده در آن هدر میرود. در
حالی که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده شده و بویلر توربین
بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید میکند. بنابراین، با استفاده از
این روش، راندمان سیکل افزایش مییابد.
به صورت تئوریک، انرژی قابل
بازیابی از اگزوز توربینهای گازی حدود نصف انرژی تولید شده توسط خود
توربین گاز است. بنابراین، توان توربین بخار حدود نصف توربین گاز خواهد
بود. در برخی از طراحیها، دو توربین گاز، انرژی مورد نیاز برای یک توربین
بخار را ایجاد میکنند و در نتیجه، توان تولیدی توربینهای بخار در حدود
توربینهای گاز میشود.
نیروگاه
های سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant) راه حل بسیار کارآمد،
انعطاف پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید
برق است.
نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین
گازی می باشد به نحوی که ژنراتور توربین گازی برق را تولید می کند، درعین
حال انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز ( توسط محصولات احتراق) برای تولید
بخار مورد نیاز توربین بخار مورد استفاده قرار می گیرد و به این طریق برق
اضافی تولید می شود. با ترکیب کردن این دو سیکل بهره بری از نیروگاه افزایش
پیدا می کند. بازده الکتریکی از یک چرخه ساده کارخانه نیروگاه برق بدون
استفاده از اتلاف گرما به طور معمول راندمانی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد دارد، در
حالی که همان نیروگاه با سیکل ترکیبی راندمان الکتریکی حدود ۶۰ درصد را
دارد. همانطور که گفته شد این نیروگاه ها از ترکیب توربین های بخار و گاز
ساخته می شوند و بسته به نوع توربین ها ، دیگ های بازیافت گرما ، و دستگاه
های بازیابی انواع متعددی دارند.
با به کار گیری توربین های گازی در
چرخه های ترکیبی می توان پایین بودن بازده آن را بر طرف کرد و در نتیجه آن
را برای تامین بار پایه به کار گرفت، در عین حال از مزایای دیگر آن نیز
مانند راه اندازی سریع و انعطاف پذیری آن در محدوده ی گسترده ای از بار
بهره مند شد.
===============